Na jakiej podstawie można złożyć reklamację do biura podróży?
Zaplanowałeś urlop, przeanalizowałeś dostępne oferty wycieczek i wybrałeś tę, która zdawała się najlepiej odpowiadać Twoim potrzebom. Ochoczo wyruszyłeś na lotnisko, ale na miejscu okazało się, że lot jest opóźniony? A może hotel nie sprostał Twoim oczekiwaniom? Jeśli jesteś rozczarowany zakupionymi wakacjami, pamiętaj, że masz prawo ubiegać się o rekompensatę, składając reklamację organizatorom wyjazdu. Z poniższego artykułu dowiesz się, co może być przedmiotem reklamacji do biura podróży i na jakiej podstawie możesz ją przygotować.
Nieudane wakacje
W trakcie wyjazdu spotkać nas mogą różne niedogodności. Wśród nich wymienić można takie problemy jak podwyższenie ceny wycieczki, niezgodne z ofertą biura wyposażenie pokoju czy niekomfortowe warunki w tym pomieszczeniu, np. wykwity pleśni na ścianach lub niedziałająca klimatyzacja. Niezadowolenie może wywołać również brak obiecanego widoku z okna, niski standard higieny w toalecie, zabrudzona pościel czy niesmaczne i nieświeże posiłki. Co do zasady reklamacji podlega wszystko, co znajduje zapis w umowie, a nie zostało zrealizowane z powodów zależnych od organizatora wycieczki.
Jakie roszczenia przysługują niezadowolonym podróżnym?
O wystąpieniu niezgodności z umową należy niezwłocznie poinformować obsługę hotelu lub rezydenta z biura podróży, z którego usług skorzystaliśmy. Warto uzyskać pisemne potwierdzenie złożonego zawiadomienia. Zaobserwowane uchybienia można również utrwalić na zdjęciach bądź nagraniach. Organizator będzie miał szansę podjąć działania, aby poprawić komfort naszych wakacji i wywiązać się z zapisów umowy. Jeśli jednak nie zareaguje lub zrobi to z opóźnieniem, możemy złożyć reklamację do biura podróży. Przysługuje nam prawo do obniżenia ceny wakacji, uzyskania odszkodowania lub zadośćuczynienia za zmarnowany czas urlopu.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych stanowi podstawę prawną do złożenia reklamacji do biura podróży. Zgodnie z jej zapisami mamy 3 lata od dnia zakończenia wycieczki na podjęcie stosownych działań. Jeśli organizator odrzuci naszą reklamację, jego odpowiedzialność można ustalić na drodze sądowej.